Levend ganzenbord & Safari

20 juli 2019 - Tsavo East National Park, Kenia

Jambo!

Leuk om weer een blog te schrijven, dit keer is het wel lastig. Het lijkt als of ik een verhaal over twee weken moet gaan schrijven, er is namelijk zoveel gebeurd. Ik ga gewoon vanaf het begin beginnen en hoop dat het dan vanzelf lukt.

Afgelopen donderdag hoorde nog gewoon bij de werkweek, dus moesten we naar Emy-Land. We hoopten dat het vandaag niet zou regenen, dat deed het de dag ervoor wel. Eigenlijk zouden we toen Levend ganzenbord met de kids doen, maar dat viel helaas in het water. We moesten eerst weer schoonmaken, daarna helpen in de keuken en in de tuin werken. Het voelt heel vertrouwd op het schooltje, met mensen die we nu steeds beter leren kennen. Tussen de middag delen we altijd het eten uit aan de kids, hierbij probeer ik ze nog steeds aan te leren dat ze dankjewel moeten zeggen. Tot leedvermaak van Evie. Tijdens het eten had een van de kids  zijn bord nog niet leeg, maar gooide het al wel bij de stapel afwas. Toen dit gebeurde renden er direct een aantal kinderen op af, hij werd even flink terecht gewezen. Een bord eten krijgen, maar dat niet leeg eten, dat kan niet. Dat beseffen de kinderen hier heel goed. In Nederland moet dat besef bij sommige kinderen nog geboren worden, misschien bij sommige ouders zelfs ook.

‘s Middags was het tijd voor Levend ganzenbord. Voor de versie die we speelden was  weinig uitleg  nodig, dus dat was heel handig. Er waren 25 briefjes genummerd, op elk briefje stond op de achterkant een opdracht. 10 groepjes kinderen moesten allemaal bij een ander nummer beginnen, moesten de opdrachtjes doen en zouden als ze het hadden gedaan iets lekkers krijgen. Dit was echt een succes! Natuurlijk waren er eerst nog wat vragen en ging het af en toe wel eens verkeerd, maar de kinderen vonden het geweldig. Er was zelfs een groepje dat na elke opdracht tegen ons kwam vertellen dat het was gelukt. Bij een opdracht moest je het alfabet achterstevoren opzeggen, dat werd door een groepje alleen niet helemaal goed begrepen. Ik zag ineens drie jongens achteruit lopen en hoorde ze steeds ‘alphabet’ zeggen. Tsja, zo kan je ‘m. natuurlijk ook opvatten. Kinderen hier kunnen trouwens ook heel goed met een ui op een lepel lopen! Ik weet nog dat dat bij ons op Koninginnedag vroeger een groot drama was. Toen alle groepjes bijna klaar waren begon het toch nog heel hard te regenen. Dit had geen invloed op ons humeur, we gingen juist voetballen en andere spelletjes doen in de regen. En hebben de kinderen natuurlijk nog wat lekkers gegeven. Ik kwam er achter dat je wel een uur met een dropje kan doen, nooit geweten. Door de regen wilde de motordriver ons eigenlijk liever niet ophalen, maar we moesten toch naar huis. We leken net twee kleine kinderen, zingend achter op de motor. Al met al een lekker Nederlands dagje dus, wat betreft het weer. Je wordt ook gek aangekeken hier, als je daarbij niet drie winterjassen aan hebt.

Vrijdagochtend ging om kwart voor vier al onze wekker. We gingen op Safari. Mijn excuses als er in het komende stukje te veel woorden als fantastisch, prachtig, geweldig, bijzonder, zo mooi, etc. staan, dat verklaart misschien wel een hoop. We werden door een bus opgehaald om na een rit van 5 uur bij het eerste stuk van Tsavo aan te komen. De rit was lang en ik heb me verbaasd over het aantal omgevallen vrachtwagens langs de weg. Sommige leken er al heel lang te liggen, een ANWB hebben ze hier dus ook niet. Ook waren er twee andere dames mee, die wij wat minder leuk vonden. Ze zeurden letterlijk óveral over. Bij het binnenrijden van Tsavo voelde ik me wel echt op Safari, het dak ging omhoog en het uitzicht was al prachtig. Een heuvelachtig landschap dat nergens leek te stoppen. Op zich ook wel logisch, Tsavo is 4 keer zo groot als Nederland. We hadden ook echt een geluksdag, we hebben op de eerste Safari al een stuk of 20 giraffen, een paar olifanten, zebra’s, Bumba’s, Antilopen én een leeuw gespot. Echt fantastisch, als je die van zo dichtbij ziet in de natuur waar ze thuis horen. Toen we bij de hutjes aankwamen werden we ook heel blij, wat was het prachtig! Ik wist niet dat het een hotel was, maar was hier wel heel blij mee, en met het de lunch, het avondeten en ontbijt die daarbij hoorden ook. Op de 2e Safari kon onze dag helemaal niet meer stuk, we hebben namelijk een kudde olifanten gespot. Ook was er een hele mooie zonsondergang en daarbij bijzondere blauwe vogels. Na ‘s avonds heerlijk gedineerd te hebben onder het genot van echte Afrikaanse muziek ben ik gaan douchen. Ik vroeg me hierbij af of ik nou ‘s ochtends make-up op had gedaan, de handdoek was helemaal bruin! Ik wist zeker van niet, maar kwam er later dus achter dat dat kwam door al het zand, haha.

Zaterdagsochtends zijn we weer vroeg op Safari gegaan en hebben een kudde van honderden buffels gespot. Na de Safari hebben we genoten van een uitgebreid ontbijt. De mensen die met ons mee waren gingen nog een keer op safari, echt Tsavo East in en wij besloten het ook te doen voor €50,- extra. Ook hadden we kans om Kilimanjaro te zien en dat zou wel echt letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van onze vakantie zijn. (Hoogste berg van Afrika) Die hebben we helaas niet gezien, maar we konden wel weer genieten van prachtige uitzichten. Dit keer nóg mooier. Nu zagen we nog struisvogels, bijzondere koeien en acht leeuwen, waarvan een koning! Toen waren we wel blij met de mensen die met ons mee waren, zij hadden namelijk een verrekijker. De terugweg naar huis reden we een toeristische route door de bergen, hierbij dus ook nog kunnen genieten van de Afrika-bomen en ananasvelden.

Zoals je kon lezen heb ik fantastische dagen gehad. In het begin voelde ik me schuldig tegenover de arme mensen hier, maar ik had er flink voor betaald, dus heb er ook flink van genoten. Écht een aanrader! Ook voor bijvoorbeeld een huwelijksreis of 50 jarig jubileum, dan kan je direct ook mensen helpen... ;)

Helaas lukt het niet om de foto’s van mijn camera op mijn telefoon te krijgen, dus moeten jullie het nu met de (slechtere) foto’s van mijn telefoon doen.

Ik hoop dat het leuk was om dit verhaal te lezen, volgende verschijnt woensdag.

Liefs,

Rianne