School + etentjes

24 juli 2019 - Ukunda, Kenia

Jambo!

Zojuist ben ik snel het zwembad uitgesprongen, omdat ik er achter kwam dat ik nog een blog moest schrijven. Bijna vergeten, doordat we een drukke dag hadden en ik nog snel even een duik wilde nemen om af te koelen. Om het over afkoelen te hebben, ik hoorde dat het in Nederland ook behoorlijk warm is. Geniet van de zon die weer eens op bezoek komt in het kikkerlandje!

Afgelopen zondag hadden we een ‘chill-dagje’, omdat we nog moe waren van de Safari. Het enige nadeel hiervan is dat je weinig invulling hebt en wel eens zou willen weten hoe bet thuis nou allemaal is. Waarschijnlijk is het als ik in Nederland ben weer andersom, daarom nog maar even flink genieten hier. Wel moesten we ‘s middags gaan lunchen bij de ‘conciërge’ van de school. We wisten dat zij het veel beter heeft dan de meeste mensen hier, maar zagen toch een beetje op tegen het eten dat we naar binnen moesten gaan werken. Bij aankomst verbaasden we ons over de banken die ze heeft en de televisie, toch nog best ‘rijk’ dus. De televisie blijft ook de hele tijd aan staan, in Nederland zou je je filmpje die je aan het kijken was uitzetten voor de visite, hier blijft ‘ie gewoon de hele dag aanstaan. We kregen eerst een hele bak popcorn, als je die niet leeg eet hier is het asociaal. Na de popcorn kregen we goed te eten, haar man is namelijk kok. Na het eten kwamen er nog allemaal andere mensen, waarmee we muziek gingen maken. Geweldig om die Afrikanen in hun eigen taaltje te horen zingen! Die dansen erbij maken het ook helemaal compleet. Waar ik me wel over verbaasde was hoe een baby van 3 maanden ‘door elkaar geschud werd’ op de maat van de muziek. In Nederland zouden alle moeders al lang gillen dat er op het hoofdje gelet moest worden, hier gaat dat er heel anders aan toe. Toen we weg gingen kregen we hele dikke knuffels, werd er gedankt voor- en werd iemand lichtelijk emotioneel door onze komst.

Maandag moesten we weer vroeg naar het schooltje. Deze week begonnen de examens in Kenia, dus kunnen we minder met de kinderen doen. In elke klas zijn er op verschillende dagen examens. Het onderwijssysteem is hier zo anders dan in Nederland! Na geholpen te hebben met schoonmaken hebben we babboe (opa) weer geholpen met de tuin, we hebben nu ons eigen stukje, waarvan de groenten over een paar weekjes gegeten worden op Emy-Land. Deze dag arriveerden er ook andere Nederlanders op het schooltje, zij komen hier zo’n twee keer per jaar en zitten ook in het bestuur. Bij het eten kreeg elk kind een mango stuk, met dank aan onze sponsors. Wel grappig is dat we in Nederland niet snel een mango zouden kopen, omdat die voor veel te lastige klusjes zorgen. In Kenia hebben ze daar allemaal handige trucjes voor, ook is het fruit hier veel lekkerder. ‘s Middags hebben we nog met een jongere klas liedjes gezongen, deze kinderen probeerden ons echt uit. En omdat hun Engels maar gebrekkig is, is dat soms best lastig.

Dinsdag mochten we weer de hele ochtend pannenkoeken bakken. Echt leuk om te doen, de eerste drie uur. Daarna raak je het zat. Als je met etenstijd die blije hoofdjes weer ziet, voelt het toch goed. Het was ook gezellig, halverwege de ochtend kwamen alle Nederlands helpen, wat eigenlijk meer kletsen werd. We moeten elke dag vloggen en hebben daarbij hebben we direct even gebruik gemaakt van de Nederlanders. Ik kan je vertellen dat bloggen meer m’n ding is! Omdat het Levend ganzenbord in klas 2 vorige week zo goed was bevallen had de docent van klas 3 gevraagd of we het dan ook met zijn klas konden doen. Daar zeiden we natuurlijk geen nee tegen en ze hebben weer hele leuke spelletjes kunnen doen en werden uiteindelijk beloond met een snoepje. Een van de opdrachten was een stuk lopen met een gevulde beker water op je hoofd. Niet gek dat deze kinderen dat goed kunnen, de vrouwen hier lopen met complete vuilniszakken op hun hoofd. Wel viel er wel eens eentje en dat maakt het natuurlijk alleen maar grappig.

Vandaag (woensdag) hebben we eerst een poos geholpen in de keuken, we krijgen een steeds betere band met de mensen die hier werken. Gelukkig hebben we nog een week en hoeven we daarna pas afscheid te nemen. Ook heb ik geleerd hoe je schoolwerk in het Keniaans nakijkt en heb ik leren normeren volgens de Keniaanse richtlijnen. Heel krom, als je minder dan de helft fout hebt, dan heb je bijna alles goed, als je meer dan de helft fout hebt moet je nog wat doen. Je kunt dus geen hoge cijfers of onvoldoendes halen, maar zij vinden het beter dat de kinderen niet weten dat ze het goed of slecht hebben gedaan. Even kort en bekrompen uitgelegd. ‘s Middags hebben we de hoofdmeester de eerste paar akkoorden geleerd, hij wil namelijk dat we hem gitaar leren spelen. De kinderen proberen met ook van alles in Swahili aan te leren, tot groot leedvermaak natuurlijk. Wel is het leuk om goed ‘tot morgen’ in Swahili te kunnen zeggen en de reactie hierop te zien.

Na uit school snel boodschappen te hebben gedaan moesten we weer door naar de manager van de school, hij had ons uitgenodigd om te gaan dineren. Hij heeft voor een Keniaan echt een mooi appartement samen met zijn vrouw, hij is dan ook echt wat rijker. Na een soort kokosnoot en een glas water (waarschijnlijk kraanwater kwamen we later achter, dus kans op ziek worden is groot nu) leeg te hebben gedronken en fotoboeken van hun bruiloft te hebben gezien, gingen we naar een soort KFC restaurant. Echt een heel gezellige avond met ze gehad, zijn ook hele lieve mensen die ook nog eens over twee maandjes hun eerste kindje verwachten. Ze willen graag dat we die volgend jaar komen bewonderen, maar dat weten we nog niet helemaal.

Na het etentje nam ik een duik en ging ik de blog schrijven, ben bij nu aangekomen dus. Misschien vragen jullie je af wat we nou ‘s avonds doen. ‘s Avonds mogen we niet meer van het plot af, omdat het te gevaarlijk is voor ons, maar doen we spelletjes, zwemmen we, eten we lekker, kletsen we (met de andere Nederlanders), kijken we een filmpje of bellen we met Nederland.

Ik hoop dat het weer leuk was om te lezen. Morgen hopen we naar een ziekenhuis te gaan om daar bananen uit te delen en zaterdag gaan we naar het Wassini eiland waar we misschien met dolfijnen kunnen zwemmen. Meer daarover in de blog van zaterdagavond.

Liefs,

Rianne

1. R.Hakkert (Riana):
    25 juli 2019
    Het was weer super leuk om te lezen en voor jullie om het mee te maken echt gaaf zeg ik liet van de week de foto,s van safari aan hendrik zien die zei gelijk o mam dat zou ik ook wel willen 🙈 nou doe maar niet denk maar jullie wens ik nog heeel veeel suc6 geniet er nog ff van groetjes uit Ochten (hakkert)
  2. Peet:
    25 juli 2019
    Heerlijk om je verhalen te lezen!
  3. Broekjes:
    27 juli 2019
    Wij genieten vanuit Friesland mee!
  4. Tante Jo:
    28 juli 2019
    Nou meid, alvast gaan sparen voor dv volgend jaar op kraamvisite daar 😀